
PROJEKAT: I JA HOĆU DA UČIM!
Svi imamo ista prava, a jedno od osnovnih ljudskih prava je pravo na obrazovanje. Bez obzira na sve naše različitosti, svako treba da ima jednake šanse da se uključi, učestvuje, da se razvija i uči. Obrazovanje je kvalitetno kada je dostupno svakom detetu, mladom čoveku i odraslom i kada prihvata i uvažava različitosti, odnosno kada je inkluzivno.
Šta je inkluzivno obrazovanje i zbog čega je važno?
ako se inkluzivno obrazovanje najčešće povezuje sa upisom dece sa smetnjama u razvoju u redovne škole, inkluzivno obrazovanje predstavlja mnogo više od toga. Odnosi se pre svega na obavezu škole da obezbedi odgovarajuće obrazovanje svakom, baš svakom detetu, bez obzira na različitosti, uz prilagođavanje pristupa nastavi, nastavnih metoda, organizacije rada, instrukcija i načina ocenjivanja obrazovnim potrebama svakog deteta, kao i dodatnu podršku deci sa smetnjama u razvoju i deci iz marginalizovanih i svih drugih osetljivih grupa.
U Srbiji se celokupno osnovno i srednje obrazovanje realizuje, osim na srpskom jeziku, na ukupno osam jezika nacionalnih manjina, a pripadnici 16 nacionalnih manjina imaju mogućnost da uče izborni predmet Maternji jezik sa elementima nacionalne kulture.
Zahvaljujući istrajnom angažovanju svih relevantnih institucija, inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u obrazovanje, a smanjeno je osipanje iz obrazovnog sistema dece sa smetnjama u razvoju, romske deca i dece iz najsiromašnijih porodica.
Izvor: Eko polis